Drodzy Rodzice!

Wielu z nas jest przekonanych, że rozwój mowy zaczyna się dopiero wtedy gdy dziecko zaczyna mówić. Nauka mowy rozpoczyna się jednak dużo wcześniej tzn. już od momentu kiedy dziecko w łonie matki rozpoczyna swoją drogę...Przygotowując swój aparat artykulacyjny poprzez ssanie paluszka, połykanie wód płodowych, nasłuchiwanie dźwięków płynących z zewnątrz do funkcji podstawowych jaką jest umiejętność odżywiania i oddychania aż do nauki mowy.

Ponieważ mowa nie jest nam dana, tylko uczymy się jej poprzez wykształcenie  po pierwsze prawidłowych funkcji po drugie kontakty z otoczeniem.
Małe dziecko słucha otoczenia i w ten sposób naśladując je- uczy się mowy.
To rodzina jest pierwszym i najważniejszym nauczycielem mowy. Wiek od 0-3 roku życia to okres intensywnego rozwoju mowy a błędy popełnione w tym właśnie okresie np. podczas niewłaściwego ułożenia niemowlęcia podczas snu, nieprawidłowego karmienia, zbyt długiego ssania „pustego smoczka”, nieprawidłowe nawyki higieniczne związane z oczyszczaniem noska zwykle poprzedzają zaburzenia mowy lub są ich główną przyczyną. Dlatego właśnie zaleca się:

Nieprawidłowe połykanie ma ogromny wpływ na kształtujący się zgryz i jest przyczyną wielu wad wymowy, np. sygmatyzmu interdentalnego. Połykanie jest czynnością, która wraz z wiekiem dziecka ulega zmianie. Umiejętność połykania pojawia się już w łonie matki, a samo przekształcenie typu infantylnego na dojrzały następuje około 3 – 4 roku życia, gdy dziecku w pełni wyrosną zęby mleczne. Jednak niektóre patologiczne czynniki, tj. np. niewłaściwa równowaga mięśniowa języka, czy warg, nieprawidłowa pielęgnacja noworodka lub zbyt długo ssany smoczek, mogą uniemożliwić ten proces, przez co dziecko jeszcze przez długi czas połyka w sposób niemowlęcy. Jest to proces zachodzący w jamie ustnej i gardłowej człowieka, a do jego zróżnicowania dochodzi wraz ze zmianą sposobu karmienia i zmienioną konsystencją podawanych pokarmów – od płynnych do twardych.

W celu zachowania prawidłowego wzorca połykania oraz prawidłowej „pozycji spoczynkowej języka” należy jak najczęściej stosować ćwiczenia przytoczone poniżej:


ETAP I

Nauka unoszenia szerokiego języka za górne zęby tzw”pozycja kobry” (kilkanaście razy dziennie, przed lustrem).
  • Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je zaczarowanym miejscem , parkingiemitp.. w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
  • Konik jedzie na przejażdżkę- naśladuj konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
  • Malarz- maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem ( szerokim językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.

Poniedziałek: 8.00 – 14.35
Wtorek: 9.00 -15.00
Środa: 8.00 – 15.15
Czwartek: 8.00 – 14.30 
Piątek: 9.00 – 12.00

W każdy wtorek w godzinach  15.00-16.00 serdecznie zapraszam na porady i konsultacje logopedyczne przeznaczone dla uczniów i rodziców Szkoły Podstawowej nr 3.